ZESPÓŁ SZKÓŁ CHEMICZNYCH im. I. ŁUKASIEWICZA W BYDGOSZCZY
UMOWA
1.Ocenie z historii podlega: a) znajomość: - faktografii - postaci historycznych b) umiejętność: - posługiwania się mapą - dokonania analizy przyczynowo-skutkowej - wnioskowania i uogólniania - redagowania odpowiedzi - analizy tekstów źródłowych - łączenia wiedzy historycznej z wiedzą uzyskaną poza tokiem szkolnym.
2.Narzędzia oceny na lekcjach historii: a) odpowiedzi indywidualne b) kartkówki zawierające materiał z trzech ostatnich lekcji c) sprawdziany z działów programowych d) prace domowe e) praca na lekcji indywidualna i grupowa f) praca z mapą i tekstami źródłowymi.
3.Sposoby oceniania na lekcjach historii a) stopnie “+”, “-” b) pochwały c) komentarz wspierający.
4.Wypowiedzi ustne i pisemne ucznia oraz jego aktywność oceniane są w formie ustnej lub pisemnej. Zostają one udokumentowane w dzienniku lekcyjnym stopniem w skali: 6-celujący 5-bardzo dobry 4-dobry 3-dostateczny 2-dopuszczający 1-niedostateczny.
5.Sprawdziany z działów programowych zapowiadane są z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
6.Prace pisemne (dotyczy to wszystkich form) są obowiązkowe. Jeśli uczeń z przyczyn od siebie niezależnych nie może ich napisać w wyznaczonym terminie powinien to uczynić później, konsultując się z nauczycielem. Nowy termin musi być w zgodzie z WSO.
7.Każdy uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy oceny niedostatecznej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, ale nie w czasie trwania lekcji.
8.Nie przewiduje się końcowego sprawdzianu zaliczeniowego.
9.Uczeń powinien uzyskać przynajmniej jedną ocenę z odpowiedzi ustnej w semestrze.
10.Uczeń powracający do szkoły po chorobie lub dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć.
11.Prace pisemne muszą zostać ocenione w ciągu dwóch tygodni od momentu ich przeprowadzenia.
12.Prace pisemne ocenione na “niedostateczny” mogą być pozostawione u nauczyciela i wówczas są do wglądu na prośbę rodziców lub ucznia w obecności nauczyciela.
13.We wszystkich inny kwestiach zasady reguluje WSO.
OCENIANIE ODPOWIEDZI
1.Przy ocenianiu odpowiedzi nauczyciel bierze pod uwagę następujące czynniki:
- znajomość wiadomości z przedmiotu - umiejętność wnioskowania - umiejętność analizy przyczynowo-skutkowej - umiejętność uzasadniania i argumentowania - znajomość i swoboda w posługiwaniu się mapą - umiejętność analizy tekstu źródłowego - umiejętność kojarzenia wiedzy z innych przedmiotów na historii.
2.Ocenę “celujący” otrzymuje uczeń, który:
posiada szerszy zasób wiedzy niż wynikający z wymagań programowych rozumie, zgodnie ze stanem badań, związki między faktami, swobodnie dokonuje uogólnień wyjaśnia zjawiska bez jakiejkolwiek ingerencji nauczyciela samodzielnie i sprawnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych swobodnie posługuje się terminologią historyczną wypowiada się płynnie, konkretnie oraz poprawnie pod względem językowym.
3.Ocenę “bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który:
w sposób wyczerpujący opanował wiedzę potrafi kojarzyć wiadomośi oraz przekazywać je zgodnie z logicznym układem właściwie rozumie uogólnienia i związki pomiędzy zjawiskami historycznymi wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela umiejętnie i samodzielnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce w poprawny sposób posługuje się terminologią historyczną.
4.Ocenę “ dobry” otrzymuje uczeń, który:
opanował materiał, jego wiadomości w danym zakresie są logicznie powiązane poprawnie rozumie związki pomiędzy wydarzeniami w sytuacjach nietypowych potrafi dokonać prostych uogólnień pod kierunkiem nauczyciela potrafi dokonać analizy przyczynowo-skutkowej i odnaleźć związki i zależności między faktami zna podstawowe pojęcia i terminy naukowe jego odpowiedź jest spójna i poprawna pod względem językowym.
5.Ocenę “ dostateczny” otrzymuje uczeń, który:
posiada wiadomości w stopniu podstawowym poprawnie rozumie podstawowe zjawiska historyczne dokonuje prostych analiz przy pomocy nauczyciela potrafi wykorzystać wiadomości do celów praktycznych, jedynie dzięki pomocy nauczyciela jego wypowiedź jest uboga w słownictwo przedmiotu umie wyjaśniać podstawowe definicje potrafi wykonać proste ćwiczenia z mapą i tekstami źródłowymi.
6.Ocenę “ dopuszczający” otrzymuje uczeń, który:
ma wiadomości konieczne, luźno powiązane słabo rozumie uogólnienia, nie potrafi wyjaśnić zjawisk nie potrafi dokonać analizy przyczynowo-skutkowej stosuje wiedzę w sposób jedynie odtwórczy i tylko z pomocą nauczyciela posiada bardzo ubogie słownictwo przedmiotowe wypowiada się chaotycznie, niespójnie pod względem językowym.
7.Ocenę “ niedostateczny” otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę “dopuszczający”.
8.Kryteria wymagań na poszczególne stopnie mogą być dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia.
OCENIANIE UMIEJĘTNOŚCI POSŁUGIWANIA SIĘ MAPĄ
1.Ocena obejmuje:
-znajomość kierunków geograficznych -umiejętność czytania legendy -zakres orientacji przestrzennej -stopień wykorzystania mapy jako ilustracji odpowiedzi -znajomość podstaw etnografii -umiejętność łączenia wiadomości geograficznych z historycznymi -znajomość i umiejętność sprawnego posługiwania się mapą fizyczną, polityczną i konturową.
2.Ocenę “celujący” otrzymuje uczeń, który w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy niezależnie od stanu jej przydatności do danego zagadnienia lub okresu historycznego.
3.Ocenę “bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy, o ile jest on dopasowany do danego okresu historycznego.
4.Ocenę “dobry” otrzymuje uczeń, który w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy, jeżeli jest on dopasowany do danego zagadnienia.
5.Ocenę “dostateczny” otrzymuje uczeń, który z pomocą nauczyciela potrafi wskazać na mapie historycznej państwa, miejsca bitew i traktatów pokojowych.
6.Ocenę “dopuszczający” otrzymuje uczeń, który na wskazanym przez nauczyciela obszarze potrafi znaleźć państwa, miejsca bitew i traktatów pokojowych.
7.Ocenę “niedostateczny” otrzymuje uczeń, który pomimo pomocy nauczyciela nie potrafi wykazać się podstawową umiejętnością pracy z mapą.
OCENIANIE UMIEJĘTNOŚCI ANALIZY TEKSTU ŹRÓDŁOWEGO
1.Ocena obejmuje:
-stopień ogólnego rozumienia tekstu -umiejętność- interpretacji informacji zawartych w tekście -udzielenia odpowiedzi na postawione do tekstu pytania - samodzielnego formułowania pytań do tekstu - wyjaśniania pojęć znajdujących się w tekście -wnioskowania na podstawie wiadomości z tekstu -łączenia wiadomości pozaźródłowych z informacjami z tekstu -dokonania krytycznej oceny źródła pod względem jego przydatności i wiarygodności -określić rodzaj źródła.
2.Ocenę “celujący” otrzymuje uczeń, który samodzielnie potrafi:
- dokonać analizy tekstu źródłowego - przedstawić własne pytania do tekstu na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii dokonać całkowitej krytyki źródła.
3.Ocenę “bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela dokonać analizy tekstu źródłowego dostosowanego do wymagań programowych, tz.:
- przedstawić własne pytania do tekstu na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii dokonać całkowitej krytyki źródła.
4.Ocenę “dobry” otrzymuje uczeń, który pracując na tekście dostosowanym do programu nauczania potrafi:
z pomocą nauczyciela dokonać analizy źródła z pomocą nauczyciela przedstawić własne pytania do tekstu odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii doknać ogólnej krytyki źródła.
5.Ocenę “dostateczny” otrzymuje uczeń, który pracując na krótkim tekście dostosowanym do programu nauczania oraz przy pomocy nauczyciela potrafi:
dokonać ogólnej analizy tekstu w oparciu o podane pytania konstruować własne pytania dokonać korelacji wiadomości z tekstu i wiadomości z podręcznika określić rodzaj źródła
6.Ocenę “dopuszczający” otrzymuje uczeń, który korzystając z krótkiego tekstu dostosowane do programu nauczania oraz przy pomocy nauczyciela potrafi:
-opowiedzieć treść tekstu -odnieść treść do epoki w której powstał -określić jego rodzaj.
7.Uczeń, który nie spełni wymagań na ocenę “dopuszczający” otrzymuje stopień “niedostateczny”.
ANALIZA TREŚCI KSZTAŁCENIA
1.Przyjmuje się następującą chronologię omawiania dziejów:
Liceum Ogólnokształcące:
a) kl.I- prehistoria do końca XVII wieku b) kl.II - początek XVIII w. do 1939 roku c)kl.III -od 1939 do wydarzeń bieżących
Technikum:
a) kl.I- prehistoria do końca XVII wieku b) kl.II- początek XVIII do 1864 roku c) kl.III- od 1864-do 1939 roku d)kl.IV- od 1939- do wydarzeń bieżących
2.Wymagania stawiane uczniom zostały podzielone na podstawowe i ponadpodstawowe.
3.Szczegółowe wymagania na poszczególne działy programowe na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym zawarte zostały w “Planach wynikowych”.
Opracowały: Edyta Pawelec i Joanna Bąk |